Çoklu Dil SEO Ayarları Nasıl Yapılır

Uluslararası Pazarda Sitenizi Nasıl Yapılandırmalısınız?

Merhabalar!

LinkedIN de son zamanlarda bir çok SEO Danışmanının yazdıklarını okudum ve analiz ettim. Kendi bilgilerimi de ekleyerek bu konuda bir yazı oluşturmamın, internete detaylı bir kaynak daha bırakmamın doğru olacağını düşündüm. Öncelikle hoşgeldiniz!

Bu içeriğim ile web sitenizi uluslararası pazara hazırlayacak, sorularınızı ise aktarabileceksiniz. Çoğunlukla sorulan sorularda şunu duyuyorum. Sitemize Çoklu Dil Özellikli SEO Nasıl Yapılır?

Google’ın Tavsiye Ettiği Dil ve İçerik Ayarları Şeması Nasıl Olur?

Geçen günlerde Twitter üzerinden Google bir güncelleme paylaştı ve bunu 3 twit ile aktardılar. Daha önce de az çok önerdiği yapı aynı olsa da bunu bu sefer yazıya dökerek aktardılar anlamayanlar için.

Sub-Folder (Alt klasör) ya da Sub-Domain(ön ek, alt alanadı örn: yapi.domain.tld) hangisini tercih etsem daha mantıklı gibi sorular dolanıyordu. Bunu çok iyi bir şekilde yanıtladıklarını düşünüyorum. Aşağıda konuyu paylaşıyorum, detayına hakim olun diye, Türkçesini de yazacağım 🙂

 

Kıssadan hisse anlatılmak istenen şu, SubFolder ya da Subdomain tercihini yaptıktan sonra content ve yapı eğer ki ana siteden uzak ise, önermiyoruz. Ana site içerisine dahil etmeniz öneriliyor.

Yani Subfolder yapıp örneğin: Site.uzanti/klasör şeklindeki yapıları önerdiklerini aktarmaktalar.

Web Sitem Üzerinde Çoklu Dili Nasıl Yapılandırmalıyım?

Bu soru hakkında sorulacak bir kaç soru daha var, öncelikle sitenizin alt yapısı hangi yazılım diline dayanıyor? Hazır bir yazılım ile mi kuruldu yoksa yazılım ekibiniz PHP, .NetCore, .Net, ASP ya da türevi bir dil kullanarak mı oluşturdu? Bu soruların temeli kullanacağınız yapı ve alt eklentileri doğru seçmeniz gerektiğine işaret etmesidir.

Örneğin hazır yazılımlar ile bu işi yapmak oldukça basit, kullandığınız web sitesi yazılımı WordPress ise sadece bir eklenti ile bile bu işi çözebilirsiniz.

Bu yazımı WordPress sitesi olanlara yönelik hazırlamayı düşündüm, sebebi ise internet ortamında en çok kullanılan web sitesi yazılımı olması ve benim bu konuda bir kaç başarılı tecrübemin olmasıdır. Akabinde ise farklı dillere yönelik eklenti yani bileşenler ile de yazıma eklemeler yapmayı düşünüyorum, örneğin PHP yazılım dilinde kullanabileceğiniz aktif olarak en çok tercih edilen dil eklentisi gibi.

WPML(WordPress Multi Lingual) adında 29 USD olarak hizmet sunan uygulama ile sitenizi farklı dillerle de yayınlayabilirsiniz. İçerisinde yapılacak basit adımlar ile bu işi tam olarak bilmeseniz de 1 günde çözebilmeniz ise mükemmel!

WordPress Sitemde Çoklu Dil Kurulumunu Nasıl Yaparım?

Plugin’i WPML.org üzerinden satın alım gerçekleştirdikten sonra WordPress web sitenize kurulumu gerçekleştirin. Yapmanız gereken Eklentiler, Eklenti Yükle, Yükle şeklinde olacaktır. 3 Adımdan oluşan yüklemeden sonra ayarlamalara geçmeniz gerekiyor.

WPML Yükleme Sonrası Birinci Bölüm
WPML Yükleme Sonrası Birinci Bölüm

Resimde yükleme sonrası ayarlara girdiğinizde karşınıza gelen ilk ekranı göreceksiniz. Reporting to WPML bölümünü kaldırmanız yeterli bu kısımda. WPML yapısına hangi tema, eklenti kullandığınızı anlık ileten, bildirici olarak geçmekte. Buna ihtiyacımız bulunmuyor.

Ardından ise Site Languages kısmını göreceksiniz. Bu kısım sizi ilgilendirek ilk önemli kısım. Hangi dili ekleyecek ve ayarlamalarını yapacaksanız buradan seçmelisiniz.

Başta bu bölüm boş gelecek ve siz dil ekleme çıkarma yapacaksınız. Buradan da Add/Remove Languages butonuna tıklayarak istediğiniz dili sitenize ekleyebilirsiniz.

WPML dil ekleme ve çıkarma bölümü
WPML dil ekleme ve çıkarma bölümü

Ben projemde birden fazla dil ekledim fakat ana dil olarak İngilizce, diğer dil olarak Fransızca kullanıyorum.

2. olarak önemli adımımız olan klasör mü subdomain mi yoksa parametre mi şeklinde ayarlamamızda bunu

Olarak ayarlıyoruz ve devam ediyor. Bu yaptığımız ayar dil seçiminde site içerisinde alt klasöre erişim yapılarak dili sitenizin içerisindeki alt klasöre aktararak gösterimini sağlıyor. Google’ında önerdiği yapıda sorunsuz bir ayarlama!

WPML Dil ayarları
WPML Dil ayarları

Bu bölümde Dil değişiminde ne yapılacağı soruluyor. Dil çevirisi yok ise ne yapılsın? Sorusuna yanıt olarak Dili yoksay diyebilir ya da Olmayan çeviriye sahip sayfalarda ana sayfaya yönlendir’i kullanabilirsiniz. Skip Language seçimini yaparsanız, sitenizdeki kullanıcıyı kaybetme şansınız oldukça fazladır, diğer bir adım olan Link to home page seçeneğinde, kullanıcı ana sayfaya yönlendirilecek, sayfayı aramaya yönelecektir. Belki birşey vardır umuduyla, aramasını yapabilir.

SEO’ya Uygun Dil Ayarlaması ve Bileşenler(Widgets)

Büyük yoğunluğu atlatsakta önemli kısım diye birşey kalmadı aslında, tüm işlemler önemli 🙂

WPML Dillere göre yapılacak işlemler ve Widgetlar
WPML Dillere göre yapılacak işlemler ve Widgetlar

İlk kısımda görünen Widget Language Switcher, Dil değiştirmesini yapabileceğiniz bir Widget bölümü eklemenizi sağlayan bir bölüm. Burada dilerseniz özel yapabileceğiniz bileşenler oluşturabilirsiniz, konum olarakta özelleştirebilmeniz mümkün. Örneğin Sidebar’a ekleyebilirsiniz.

Footer Language Switcher: Footer bölümünüze Dil Değiştirme yardımcısı ekleyebilir, kullanıcıların sitenizin alt bölümüne geldiğinde de sitenizin çoklu dile sahip olduğunu hem belirtebilir, hem de dil değiştirmelerine yardımcı olabilirsiniz.

Links to Translation of Posts: Yazılarınızda yani Post olarak paylaştığınız içeriklerin başında ve sonunda bu yazıyı X dilde görüntülemek için tıklayın şeklinde bir ibare gösterir, bu tercih edilebilir, yapınızda blog post yok ise tercih etmemenizi öneririm.

Custom Language Switches: Özel yapabileceğiniz Bileşenlerde görebileceğiniz yani Widget gibi, aynı fonksiyona sahip işlevdir.

Hide Languages: Dilleri sakla olarak çevirebileceğimiz bir seçenek, zaten çoklu dil yapacağımızdan buna da ihtiyacımız yok 🙂

WPML ile SEO Uyumlu Ayarlamalar
WPML ile SEO Uyumlu Ayarlamalar

Burada Make Themes Work Multilingual seçeneği temanıza uyum ekleyerek ID’leri, tasarımlar bölümleri de ekleyerek sorun çıkmamasını sağlar. Bu ayarı seçmeniz gerekmektedir.

Ardından gelen Browser Language Redirect ise çok dikkat etmemiz gereken kısımdır. Bu kısmı çok dikkatli yapmanızı öneririm;

Disable Browser Language Redirect: Bu seçeneği seçerseniz kullanıcı geldiği arama sonucu ki kendi diliyse eğer, ingilizce sayfa bölümüne düşerse, sitenizden direkt olarak çıkacaktır. Bu yüzden bu seçeneği seçmememiz gerekiyor. Seçer isek, kullanıcılarımızı kaçırarak amacımızdan şaşabiliriz.

Redirect visitors based on browser language only if translations exist: Kullanıcı eğer ki Fransızca diline sahip işletim sistemi ve tarayıcı sahip ise ve sitenizde fransızca içerik var ise kullanıcıyı yaptığı ingilizce erişimde Fransızca sayfaya yönlendirir. Kullanıcı içeriği kendi dilinde okur ve görürse mutlu olacaktır. Bu sebeple bu seçeneği tercih ediyorum ve sizlere de tercih etmenizi öneriyorum.

Always redirect visitors based on browser language (redirect to home page if translations are missing): Ziyaretçileri her zaman tarayıcı diline göre yönlendir (çeviriler eksikse ana sayfaya yönlendir) olarak Türkçe diline çevirebildiğimiz bu seçenek ile gelen kullanıcıyı her zaman kendi diline göre yönlendiriyor, çeviri yoksa da anasayfaya aktarıp aramaya sevk ediyor. Eğer ki sitenizde aramalarda çıkacak içerikler var ise bu seçeneğe ihtiyacınız olmayacak. Aksi takdirde yok ise tercihinize bağlı olarak seçim yapabilirsiniz.

WordPress Olmayan PHP, ASP, ASP.NET, .NETCore Sitelerde Çoklu Dile Sahip SEO Nasıl Yapılır?

Yazılımsal bilgim dahilinde bu soruya şu şekilde yanıt verebilirim. WordPress mantığında plugin ile bu işlemi yapabilmektesiniz(Laravel vb. gibi Frameworklerde destekleyicileri bulunuyor, Pluginden kastım bu şekildedir, yanlış anlamayın). Ayrıca, kendiniz de dil dosyaları oluşturarak sitenizin alt klasöründe ana siteye bağlı ve entegre olarak, 3rd Party olmayacak şekilde ayarlamalarınızı yapabilirsiniz.

Burada dikkat etmeniz gereken tek nokta, tamamiyle ana siteyle eş, bağımlı bir yapı olmalı. Haricinde yapacağınız ayarlamaları Google’ın desteklemeyeceğini bildirmek isterim. Bunun dışında yapmanız gereken A href Lang taglarini web sitenizin head’ina eklemelisiniz. Bunu Meta tagleri içerisine yapmanızı öneririm.

Google’ın önerdiği Hreflang kullanımı şu şekildedir;

<link rel=”alternate” hreflang=”dil_kodu” href=”sayfanin_linki” />

Akabinde sitenize eklediğiniz şekil ise şunun aynısı olmalıdır;

<head>

<link rel=”alternate” hreflang=”dil_kodu” href=”anadil_linki” />

<link rel=”alternate” hreflang=”dil_kodu” href=”sayfanin_linki” />

<link rel=”alternate” hreflang=”dil_kodu2” href=”sayfanin_linki2” />

</head>

Sonrasında ise Sitemap’inizde bu durumu ayrılmış olarak göstermeniz ise daha faydalı olacaktır. Ana siteniz sitemap.xml ise diğer dile sahip sitemapinizi ise sitemap.xml’in altına eklemelisiniz.

Örnek Sitemap aktarıyorum, bu şekilde yapmanız Google’ın da önerdiği ve kendi sitesinde paylaştığı yapının aynısı olacaktır;

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"
  xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml">
  <url>
    <loc>http://www.example.com/english/page.html</loc>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de"
               href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de-ch"
               href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="en"
               href="http://www.example.com/english/page.html"/>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.example.com/deutsch/page.html</loc>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de"
               href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de-ch"
               href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="en"
               href="http://www.example.com/english/page.html"/>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html</loc>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de"
               href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="de-ch"
               href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/>
    <xhtml:link 
               rel="alternate"
               hreflang="en"
               href="http://www.example.com/english/page.html"/>
  </url>
</urlset>

Google’ın önerdiği MultiLingual Sitemap ve Hreflang bilgileri için;

Çoklu Dil Hreflang, Sitemap ve SEO Ayarları – Google Webmasters

Yazıya duruma göre eklemeler yapacağım fakat şuan bu kadar bilgi aktarabiliyorum,

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]Merak ettiklerini yorumlarda benimle ve diğer meraklı arkadaşlarla paylaşman hem bana hem de arkadaşlara birşeyler katabilir. Ek olarak fikrin varsa bunu da kendine saklama, paylaş ki bizde bilelim 🙂 Kötü yorum yazacak isen, çekinme, ben kötü yorumları da seviyorum 🙂 Şimdilik hoşçakal, vaktin için teşekkürler!” [/box]

Diğer SEO İçeriklerime göz attınız mı?

Sending
User Review
4.17 (6 votes)

2 YORUMLAR

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here